گزارش نشست علمی شورای علمی موسسه نوید نیایش در پنجشنبه گذشته

در این نشست حجت الاسلام مظاهری سیف به تبیین مبانی روش شناختی خودکاوی معنوی پرداخت و توضیح داد که تجربه های معنوی مواجهۀ روحی و شهود قلبی خداوند است بر ارتباط درونی و شهودی با خداوند مربوط می شود. این سطح از معرفت، مواجهه و مشاهده عمومی است و همه انسان ها از آن برخوردارند و هم از این رو با عرفان که به تجربه های خاص می پردازد متفاوت می شود. مظاهری سیف سپس به ارائه مستنداتی از شرح حال های گردآوری شده توسط استارباک و تحقیقات انجام شده در بین دانشجویان پرداخت و نشان داد که در بین این شرح حال ها می بینیم حتی افراد لاادری و بی اعتقاد به خدا هم تجربه های معنوی دارند و پیروان ادیان مختلف نمونه هایی از این تجربه ها را می چشند.
سخنران این نشست گفت: ما می توانیم با نشانه شناسی تجربه های معنوی آنها را کشف کنیم و در انواع مختلف دسته بندی کنیم. انواعی از تجربه های معنوی که افراد مختلف از آن برخوردارند و هر کدام اثر، تفسیر و معنای خاصی دارد. او در پایان سخنان خود را این طور جمع بندی کرد که مطالعات معنوی با نشانه شناسی تجربه های معنوی شکل می گیرد و خودکاوی معنوی مهارتی است که فرد می تواند تجربه های معنوی خود را از طریق نشانه شناسی کشف و تفسیر کند.
اساتید حاضر در این نشست جناب دکتر آذربایجانی، دکتر واشیان، دکتر احمدی فراز و دکتر موسوی زاده نیز به بیان دیدگاه های خود در رابطه با موضوع ارائه شده پرداختند.