نامه حجت السلام مظاهری سیف به محضر مقام معظم رهبری

سندالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که نقشه راه کشور در پنجاه سال آینده را ترسیم می کند، پس از شش سال تلاش علمی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین و به مقام معظم رهبری ارائه شد. رهبر معظم انقلاب اندیشمندان و مراکز علمی را به نقد و بررسی این سند فراخواندند و دو سال برای این مرحله فرصت اختصاص دادند تا سرانجام با جمع آوری نظرات، سند نهایی تدوین و ابلاغ شود. در همین راستا حجت الاسلم مظاهری سیف عضو هیأت مدیره موسسه نوید نیایش طی نامه ای نکات مثبت و منفی این سند را از منظر معنویت پژوهی به محضر مقام معظم رهبری تقدیم کردند. در ادامه متن این نامه به اطلاع همراهان موسسه نوید نیایش می رسد.

 

بسمه تعالی
حضور مقام معظم رهبری (مدظله)
باسلام و احترام
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت یک سند بالادستی است که طرح کلی حرکت پنجاه ساله کشور ایران را مشخص می کند. این سند شامل مبانی، آرمان ها، رسالت، افق و تدابیری است که حرکت کشور را برای پنجا سال آینده ریل گذاری و جهت دهی می نماید. اما به نظر می رسد که در این سند مهم معنویت در جایگاه شایسته ای ننشسته و نقش برازنده ای نیافته است.

#معنویت یکی از ارکان انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است. مزیت بی نظیری که انقلاب اسلامی را برتر از سایر انقلاب های چند قرن اخیر نشاند و راز بزرگ توفیقات مردم ایران بوده و خواهد بود. حضرت امام معنویت را شامل امور مربوط به ساحت غیبی وجود انسان می دانست. (صحیفه امام، ج۴ ص۱۸۳) و جنابعالی معنویت را «مجذوب شدن در مقابل لطف الهی» دانسته اید؛ (بیانات، ۱/۲/۸۹) که با دلبستگی نداشتن به زخارف دنیا شکوفا می شود. (بیانات۲۷/۶/۷۰) گذشته از این دیگران هم معنویت را به «رابطه ای درونی با امر مقدس» یا «تحولات درونی که انسان را به خدا نزدیک می کند»، تعریف کرده اند. این همه نشان می دهد، که معنویت به استعداد روحی و باطنی انسان مربوط می شود، که در رابطه با خدا می شکفد.

🔸در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چهار بار واژۀ «معنوی» و سه بار واژۀ «معنویت» را می بینیم. ترکیب هایی نظیر «سقوط معنوی»، «زیست معنوی» و «مراحل معنوی» به هم رسیده و مضامین «ابعاد مادی و معنوی پیشرفت»، «اقتصاد مبتنی بر معنویت» و «عدم تعارض میان تولید ثروت و معنویت» کنار هم نشسته اند. در مقدمۀ سند به معنویت توجه اساسی شده و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان «معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی» توصیف شده است.

🔸فرازهای درخشان سند از دیدگاه پرداختن به موضوع معنویت پیاپی طلوع می کند. مبانی ۳۲ گزاره را در خود گنجانده، که ۲۱ مورد از آنها فحوای معنوی دارد. به این ترتیب بیش از ۶۵درصد مبانی به این مهم اختصاص یافته است. در بخش آرمان ها بنیاد اصلی بر «خلافت الهی» و «حیات طیبه» گذاشته شده و در صدر «ارزش‌های تشکیل‌دهنده حیات طیبه»، «ایمان به غیب» بیان شده است. که همگی مضامینی معنوی هستند و هماهنگی میان مبانی و آرمان ها را به خوبی نشان می دهند. در بخش افق سند مستقیما تعبیر معنوی به کار رفته و برای ترسیم سیمای ایرانیان گفته شده: «تربیت یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی ترین مراحل معنوی، علمی، مهارتی و…» سوگوارانه آفتاب معنویت در همین افق غروب می کند و بر تدابیر نمی تابد.

♦️تدابیر که گسترده ترین و عملیاتی ترین بخش سند است، از معنویت سهم ناچیزی برده و از ۵۶ تدبیر پیشنهادی تنها ۳ مورد بر معنویت دلالت می کند. (بندهای ۲، ۳ و ۶) یعنی کمتر از ۵/۵ درصد تدابیر تفسیر معنوی را برمی تابد و بیشتر تدابیر مسائل اقتصادی و اجتماعی را فرامی گیرد. رویکرد اقتصاد منهای معنویت در بخش تدابیر، سبب می شود که در میدان پیشرفتهای آینده، معنویت از ثروت اندوزی، اتراف، فساد و تبعیض شکست بخورد.