معاون علمی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته جامعه را توسط رهبر معظم انقلاب با رویکرد دینی، قانون، شرع مقدس اسلام، بحث عقلانی و منطقی اداره کرده است.

محمدمهدی نژاد نوری افزود: حاصل این رویکرد در جامعه، تدوین بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت جوانان است و از آنجا که شرایط جامعه در طول زمان به صورت متوالی دچار تغییر و تحولات مختلف است، در این راستا باید برای روانشناسی و مشاوره، محتوای علمی با توجه به رویکرد دینی تولید شود.

وی اظهار داشت: فضای مجازی یکی ابزارهای جدید و تاثیرگذار بر روش های قدیمی روانشناسی و مشاوره است که در آن مباحثی مانند ازداوج سفید مطرح می شود تا این گونه رفتارهای غیر اخلاقی در سطح جامعه گسترش یابد بنابراین برای درمان این معضل در حوزه روانشناسی و مشاوره نیاز به نوآوری است.

مدیر مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: ادیان و بخصوص ادیان توحیدی به شناخت انسان و نیز به ارائه برنامه برای رشد و تعالی او عنایت ویژه دارند.

سیدمحسن اصغری نکاح افزود: با توجه وجه مشترک بین روان شناسی و مشاوره و نیز در طول پیدایش و بسط روان شناسی مشاوره همواره تعاملات بین این دو حوزه وجود داشته است و بر اینکه روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی چیست و چگونه محقق می شود، همواره نیازمند تامل و اندیشه ورزی و پژوهش است.

وی اظهار داشت: رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد می تواند بخشی از پژوهش هایی باشد که با تحقق و بسط و گسترش اندیشه ورزی در حوزه روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی کمک نماید.

وی گفت: ۱۲۶ پایان نامه و رساله از ۴۱ دانشگاه و پژوهشکده به دبیرخانه این جشنواره رسیده و در مجموع ۲۰ هزار و ۷۴۹ صفحه از این پایان نامه ها مورد ارزیابی ۱۴ داور قرار گرفته است.

اصغری افزود: هشت رساله مقطع دکتری و هشت عنوان پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و در مجموع ۱۶ عنوان پایانه نامه و رساله در این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: با نظر هیات داوران سه برگزیده نهایی، سه نفر شایسته تقدیر و هشت نفر شایسته تحسین در این جشنواره انتخاب شدند.

جشنوراه ملی “پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی” مدت دو روز با حضور استادان مطرح دانشگاهی و حوزوی از جمله حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی رئیس محترم هیئت مدیره موسسه سلامت نوید نیایش و با ارائه مقالات متعدد علمی و تخصصی از سوی محققان و پژوهشگران فعال در عرصه روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی در مشهد برگزار شد.